ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ

Εξειδικευμένη Λογοθεραπευτική Παρέμβαση,
για τη θεραπεία διαταραχών λόγου, ομιλίας, φωνής

Λίγα λόγια για τη Λογοθεραπεία

Σύμφωνα με τον πλέον γνωστό σήμερα επαγγελματικό οργανισμό Λογοθεραπευτών, του Αμερικάνικου Οργανισμού Λογοπαθολόγων - Ακοολόγων (ASHA), ο Λογοθεραπευτής ασχολείται με τη πρόληψη, αξιολόγηση, διάγνωση και θεραπεία ενός μεγάλου εύρους διαταραχών, όπως οι διαταραχές φωνής, ομιλίας, γλώσσας, μάσησης – κατάποσης τόσο σε παιδιά, όσο και σε ενήλικες (asha.org).

 

Σε γενικές γραμμές, καλείται να δώσει λύσεις σε ό,τι σχετίζεται με την επικοινωνία και την επίδοση των γνωστικών ικανοτήτων του ανθρώπου.

Αποσκοπεί να παρέμβει θεραπευτικά σε ποικίλους τομείς, όπως ενδεικτικά σε:

 

  • Ανάπτυξη της εξωλεκτικής και λεκτικής επικοινωνίας
  • Οργάνωση του λόγου
  • Αντίληψη – κατανόηση του λόγου
  • Καταληπτότητα της ομιλίας
  • Ομαλή φώνηση
  • Φυσιολογική σίτιση – κατάποση κ.ά.

 

Η λογοθεραπεία έχει τη δυνατότητα να προλαμβάνει και να αντιμετωπίζει αποκλίσεις σε αυτούς του τομείς (σύμφωνα με παγκόσμιες κλίμακες μέτρησης δεξιοτήτων) από τη βρεφική έως τη γεροντική ηλικία.

Ο βασικός ρόλος του Λογοθεραπευτή αφορά:

  • Την αξιολόγηση του ατόμου με προβλήματα επικοινωνίας.
  • Την περιγραφή ή και διάγνωση του προβλήματος επικοινωνίας και προσδιορισμός του πιθανού αποτελέσματος.
  • Το σχεδιασμό της λογοθεραπευτικής παρέμβασης.
  • Την εφαρμογή της λογοθεραπευτικής παρέμβασης.
  • Τον προγραμματισμό, διατήρηση και παροχή λογοθεραπευτικών υπηρεσιών.
  •  Την επαγγελματική, ομαδική και κοινοτική εκπαίδευση και ανάπτυξη.

Σε ποιες περιπτώσεις χρειάζεται η Λογοθεραπευτική Παρέμβαση;

1.

Άρθρωση

Το πώς παράγουμε και πώς συνδυάζουμε ήχους/φωνήματα, ώστε να παράγουμε ομιλία.

 

Εδώ συμπεριλαμβάνονται:

  • οι αρθρωτικές δυσκολίες (αδυναμία παραγωγής κάποιου φωνήματος/ήχου)
  • οι φωνολογικές δυσκολίες (αδυναμία ακουστικής διάκρισης δύο ή περισσοτέρων φωνημάτων/ήχων)
  • η δυσπραξία της ομιλίας κ.ά.

2.

Γλώσσα

Πόσο καλά κατανοούμε τι ακούμε ή διαβάζουμε και πώς χρησιμοποιούμε τις λέξεις για να επικοινωνήσουμε και να περιγράψουμε στους άλλους τι σκεφτόμαστε.

 

Εδώ ενδεχομένως να περιλαμβάνονται δυσκολίες όπως η Ειδική Γλωσσική Διατραχή (SLI), Δυσκολία Ακουστικής Επεξεργασίας κ.ά.

3.

Κοινωνικότητα

Πόσο εύκολα και σωστά ακολουθούμε κοινωνικούς κανόνες, όπως:

  • το να πραγματοποιούμε εναλλαγή σειράς
  • να συνομιλούμε με διαφορετικούς ανθρώπους
  • το πόσο κοντά στεκόμαστε στο άτομο με το οποίο συζητάμε
  • το πώς αντιλαμβανόμαστε το χιούμορ
  • το πώς αντιδράμε σε διάφορες καταστάσεις κ.λπ.

Όλα τα παραπάνω αλλά και αρκετές ακόμη δεξιότητες όπως αυτές που προαναφέρθηκαν εντάσσονται στο κομμάτι της πραγματολογίας.

4.

Φωνή

Το πώς ακούγεται η φωνή μας. Μπορεί να χάνουμε εύκολα τη φωνή μας, να ακούγεται βραχνή, σκληρή, να μιλάμε πολύ δυνατά ή πολύ ένρινα.

5.

Ροή

Συχνά τη συναντάμε και ως «τραυλισμό», και αφορά το φυσιολογικό ρυθμό – ροή της ομιλίας μας.

 

Σε περιπτώσεις διαταραχών ροής, μπορεί να επαναλαμβάνουμε ήχους (όπως «κ-κ-κ και …»), να χρησιμοποιούμε το «εμμμ» και το «εεε» συχνά, να κάνουμε αρκετές παύσεις κατά τη διάρκεια της ομιλίας κ.ά.

6.

Σίτιση – Κατάποση

Πόσο καλά προσλαμβάνουμε, μασάμε και καταπίνουμε την τροφή μας (στερεά και υγρά).

 

Μια διαταραχή σίτισης μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα την φτωχή θρέψη, απώλεια βάρους και άλλα προβλήματα υγείας. Όλα τα παραπάνω ονομάζονται και δυσφαγία.

7.

Επικοινωνία

Περιλαμβάνει δεξιότητες όπως τη μνήμη, τη συγκέντρωση, την οργάνωση, την επίλυση προβλήματος και άλλες νοητικές λειτουργίες

Παραδείγματα

Πιο συγκεκριμένα, μερικές από τις δυσκολίες/διαταραχές οι οποίες χρήζουν λογοθεραπευτικής παρέμβασης μπορεί να είναι:

  • Καθυστέρηση στην εξέλιξη του λόγου: αργοπορία στην εξέλιξη παθητικού λεξιλογίου, κατανόηση και εκτέλεση οδηγιών και γραμματικά φαινόμενα.
  • Διαταραχές του λόγου: το παιδί να χρησιμοποιεί δικούς του κανόνες για επικοινωνία και έτσι αξιολογούμε με άλλα μέσα επικοινωνίας δηλαδή με Εναλλακτική Αυξητική Επικοινωνίας (AAC).
  • Μαθησιακές Δυσκολίες: αφορούν όλες τις δυσκολίες στη μάθηση σε παιδιά σχολικής ηλικίας.
  • Αφασία: αναφέρεται στη μερική ή ολική αποδιοργάνωση του λόγου μετά από εγκεφαλικό επεισόδιο ή τραύμα, καθώς και προωρότητας.
  • Γνωστικές – Γλωσσολογικές Διαταραχές: παρουσιάζονται ως δυσκολίες στη μνήμη, στο λεξιλόγιο, στον προσανατολισμό, στην κρίση, κ.ά.
  • Διαταραχή Άρθρωσης: αφορά την ορθή παραγωγή των φωνημάτων της ομιλίας μας.
  • Δυσαρθρία: μεγάλη δυσκολία στο συντονισμό της αναπνοής, της άρθρωσης, της φώνησης και της προσωδίας λόγω νευρομυϊκών διαταραχών.
  • Απραξία: δυσκολία στον προγραμματισμό των κινήσεων των οργάνων ομιλίας.
  • Τραυλισμός: αναφέρεται στο ρυθμό, την ταχύτητα και την προσωδία της ομιλίας μας.
  • Διαταραχές Φωνής: μπορεί να περιλαμβάνουν αφύσικο τόνο, ένταση ή και ποιότητα φωνής.

Πηγή Πληροφοριών: https://www.asha.org/

Μικρά tips Λογοθεραπείας

«Ενσυναίσθηση»

Δήμητρα Σαμαρά

 

Επικοινωνήστε μαζί μας & προγραμματίστε μια συνεδρία λογοθεραπείας δια ζώσης, στο κέντρο μας, στη Φλώρινα.